Nauatl

La discriminación hacia las mujeres indígenas de la Montaña de Guerrero*

¿Qué haces para evitarla?

IDALIA IRIS MELJAREJO VILLAREAL

NEJUA  NO TOKA IDALIA iRIS MELJAREJO VILLAREAL NI MO MACHTIA PAN UN KALTLAMACHTILI KALMEKAK TLAMACHTIKAYO ANAUAKAYO, KAMPA TIK TEKIPANOA NOCHI KALPAJME TETEPETL. NI SIUATL UAN NECH AJMANA TLEN MOCHIA NOCHIN SIUALMEJ, NA MECH TOMILIS KENON KAJTE ON SIUAMEJ UAN TLENON MOCHIUA.

KENOM KAJKI SE SIUATL

Un siuajmej kachi ti mieke keun tlakamej, onka omenpuali uan kaxtoli, maski ti mieke, ti kate to selti, tech chiulia kachi ti tsitsinte, kox kuali tech chiulia yauejka, to tajuan kox tech totokake pan kaltlamachtili panpa yaujka ki nemiliala san ti siuajmej, ti mo namktiskej uan tiaskej itechpa tochan, kuakon xok uelis yehuan ki pojpoloskej tomin, panpa san ti siuamej.  Kaun unkatej siuamej tlen kipiaj omen pualli uan sempualij xiuitl ka panij, kux uelij ki toma se amatl una kox tech tlajtlaniaj tla tik nekij o ka.

tejuamej ti tekipanoaj pan tochan, ti tlapakaj, ti tlachijchiua, ti tlapojpoa, uan noijki ki kipi ki paleuske inyokichuan pan mila, tlasakamuske, tlai, kiteki sakatl uan yetl, noilki kipia kichiuske tlen ki kuaske pan se iluitl  o kuak tlamana.  In tekitl tlen tikchia tejuame ti siuamej kux kimojkaita pan kalpan uan pan tochan onkate tlakajmej akin tlamaka uan se ki ixquichka ki nekiske mix mixtiske, okse amantli tek onka kuak kitemaka tlalmej o intajuaj maski in konen siuatl yankuiotl kin maka on tlakame.

Kux tech kaulia ma tik tekipanokan ketekiuajke. Ukse tekipchtli uan se siuatl ki maka, yeejua kipia ki teilis uan uelis ki tlachtlauas o ki stakuaske, in tlen mo chiua in siuamej techititia tik nemiske kuali, kenon uelis tik patlaske tlen tech chiulia on tlakamej. Nojki onkate tlakame, akin majmana kuak tlamaka o kuak tlajaua ki mati kitlachtlauaske uan kin tsakuaske.

In kin paleuia pampa ijkon tejuan xox uelis ki mo kajkauaske tlen tech chiulia tejuan ti siuajmej. Noijki un siuajmej kampa uelis kin paleuiske.

Axan na mech tomilis seki tlajtolej kampa na mechilis knon tik tlamiske ka in amantli tlen tikpia miek siuajmej, ni peuas na mechilis, ma yekan kalpajmej kampa ma kitemekakan nochi on amamej kampa tech iliske kenon, ti momanaske, kenon ni tlajtoske uan kenon kik chiuaske, ma timosentlalikan pan  to kaluan uan ma techtlatomilikan ka totlajtol nauatl, kampa ma yekan tlakamej uan xiujme nochtin sasekan ti  kakiske se tlajtoli tlen tech makaske, nuijki kechkich tokoneuuan ti kin piaske uan akinon iuan ti mo mamiktiske.

Tlatitekipanoa tinochtin ijkon uelis tik patlaske tepitsin peua tlasintla uan peua ijtek, in tlajtolmej tlen tech tomilia kipi tik matiske ti nochtin uan kinekiske titlajtoske pan se kalpan kampa kate se uejue in tlakamej tlen kate kalpan Chilpancinko. Noijki ma tech uikakan uksekin tlakajmek kuak tekj make uan uelis ti kinteiliske, tikneki miek paleustli itechpa nochin uan ijkon ti kasiske chikaualis uan ti tlajtoske, uan ma tikakikan kuak ti tlajtoske nochi kalpajmej.

-*****Idalia tiene 19 años, es nauatl, estudia laLicenciatura en Desarrollo Comunitario Integral en la Universidad Pedagógica Nacional Unidad 12.*****

*Texto extraído del libro VOCES CIUDADANAS DE MUJERES JÓVENES INDÍGENAS DE LA MONTAÑA DE GUERRERO -Janette Góngora Soberanes, Graciela Montoya Martínez y Raquel Cuevas López. Incluye 2009.

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